Inilah Sebabnya Kenapa Wajah Baginda Nabi Muhammad SAW Tak Boleh Dilukis

Namun banyak alasan yang mengatakan kenapa wajah Nabi Muhammad tidak boleh dilukis atau digambarkan? sejumlah alasan tersebut pun hanya menjadi kepercayaan masing masing. Tanpa adanya wajah dan bentuk lukisan Nabi Muhammad pun umat Islam harus meyakini tentang kewujudan mereka.

Beberapa alasan kenapa Nabi Muhammad tidak boleh dilukis atau digambarkan?

Jawapannya kerana pada masa itu belum ditemuinya sebuah kamera dan tidak ada satu orang pun yang melukis wajahnya.

Jadi tidak mungkin seseorang boleh menggambar wajah Nabi Muhammad SAW yang sebenarnya belum ada gambar nyata dari wajah Nabi Muhammad SAW.

Walaupun setakat ini ada sebuah pengakuan jika menggambar wajah Nabi Muhammad pun dianggap suatu perkara yang har4m. Disamping itu, keaslian ajaran Islam sangat dijaga oleh Islam sendiri dan inilah bukti yang sahih.

Selain itu, menggambar wajah nabi Muhammad SAW dianggap mengabaikan kemurnian aqidah kaum muslimin haruslah dijaga. Penyemb4han berh4la bermula daripada lukisan-lukisan orang-orang shalih meliputi Nasr, Yauq, Yaguts, Suwa dan Wadd oleh kaum Nabi Nuh.

Tak hanya itu saja, alasan kenapa wajah nabi Muhammad SAW tidak boleh dilukis ini guna menghindari umat islam menyembah berh4la. Jika nabi Muhhamd di lukis maka akan dijadikan sebuah patung yang nanti mereka bukan lagi solat tetapi malah menyemb4h patung tersebut.

Ketika nabi Muhammad dijadikan patung maka Sy4itan pun akhirnya menggoda dan memberi kesan kepada generasi baru untuk melakukan penyemb4han berh4la dan itu artinya, patung serta lukisan orang-orang sholih pun disemb4h, padahal seharusnya hanya teladan dan kesholihan mereka saja yang perlu diingat dan dicontohi.

Pada dasarnya jika nabi Muhhamad di lukiskan atau dijadikan sebuah patung, itu sama halnya mengajar umat islam untuk beralih aliran paganisme atau pemberh4laan. Agama Islam tidak pernah mengajar berh4la dan tentu berh4la adalah perkara yang perlu dijauhi oleh umat Islam.

Seperti yang dikutip dariblogspot.co.id, dikatakan dari Aisyah radhiyallahuanha bahawa ketika Rasulullah sakit, sebuah gereja disebut-sebut oleh sebahagian isteri beliau dan namanya adalah Maria yang mereka lihat ada di negeri Habsyah.

Isteri-isteri beliau pernah melawat Habsyah dan memuji akan indahnya gambar-gambar yang terdapat di dalamnya, namun kelakuan orang-orang ahli kitab dicela oleh Rasulullah kerana orang-orang sholih telah dibudayakan dengan membuat lukisan serta patung supaya dipuja-puja.

Dan jika ada orang yang bertanya sama ada dulu Nabi Muhammad SAW boleh dilukis? Jawapannya sudah pasti tidak seperti yang telah dimaklumkan sebelum ini, tidak ada seorang pun yang melakukannya pada masa beliau masih hidup.

Dalam salah satu sabdanya pun Rasulullah menyatakan bahawa sesiapa yang menyerupai suatu kaum, jadilah ia seperti dan bahkan dikategorikan golongan mereka. Ada juga pesannya akan supaya orang-orang tidak menyanjung secara berlebihan kerana Rasulullah adalah hamba Allah SWT dan Rasul yang diutus-Nya saja.

Nah, maka dari itu hingga kini pun umat Islam tidak pernah tahu seperti apa bentuk asal wajah asli Nabi Muhammad SAW.

Video :

Sumber: Bibirbergetar via emasputih

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @SoyaLemon

 

Sumber : Sumber

SoyaLemon.ORG

Apa Kata Anda

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*